Cross-cultural aspect of the formation of gender identity of women in Kazakhstan


Views: 76 / PDF downloads: 34

Authors

Keywords:

gender self-consciousness, gender identity, stereotypes, gender-role family models, tolerance, introversion

Abstract

The study is aimed at studying the cultural specifics of women’s gender consciousness as an
integral psychological formation in the unity of all components representing its cognitive, emotional and
behavioral levels. These components were: the content of gender identity and gender stereotypes of women;
attitude to identity, types of attitudes towards gender roles in the family, the ratio of gender tolerance and
intolerance, the level of formation of gender consciousness among Kazakhstani women. A hypothesis was
put forward about the cultural determination of the formation of women’s gender consciousness on three
subsequent stages - cognitive, emotional and behavioral. In the conditions of multi-ethnicity of Kazakhstan,
two samples of respondents were identified - women of the Kazakh ethnic group and other ethnic groups.
The results of the study confirmed the hypothesis put forward and made it possible to determine cultural
differences and features of women’s gender identity in two samples. The presented article presents data
from an empirical study of the content of gender identity and gender stereotypes of women using the
Kuhn-Mcartland test and the S Bem gender-role questionnaire modified by I. S. Kletsina.

References

Берн. Ш. Гендерная психология. - СПб.: Прайм-Еврознак, 2002. .- 320 с

Каширская И.К. Социально-психологический анализ основных источников информации в процессе гендерной социализации // Вопросы психологии. - 2003. - № 6. - С. 56-63

Maccoby E. Jacklin C. The psychology of Sex differens. Stanford Univ.Press , 1974

Чуркина Н.А. — Маскулинность и феминность в современном обществе: состояние, тенденции трансформации. //Электронный ресурс URL: https:// nbpublish.com/library_read_article.php?id=26276 ( 11.01.2021)

Кон И. С. Мужчина в меняющемся мире. -М.: Время, 2009. - 496 с.

Кон И.С. Психология половых различий. //Электронный ресурс - URL: https://cde.osu.ru/courses2/course15/article_1.html ( 09.03.2021)

Мацумото Д. Психология и культура. // Электронный ресурс- URL: https://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/Mats/index.php (дата обращения 03.02.2021)

Майерс Д. Социальная психология. – СПб: Питер, 2001. - 752 с.

Асмолов А.Г. Историческая культура и педагогика толерантности // Мемориал.- 2001. - №24. - С.61-63

Круглова Н.В. Перспективы гендерной толерантности в России. //Электронный ресурс URL: https://lib.herzen.spb.ru/media/magazines /contents/1/108/kruglova_108_210_218.pdf ( 04.02.2021)

Курамшев А.В. Гендерная социализация. //Электронный ресурс URL: http://www.unn.ru/pages/e-library/vestnik_soc/99990201_West_soc_ 2004_ 1(3)/23.pdf (28.02.2021)

Чекалина А.А. Гендерное самосознание личности (на примере учителя начальных классов): автореферат дис…доктора психологических наук: 19.00.01 - М., 2013

Мухтарова, З.Ш. Маскулинность — фемининность личности как фактор развития самореализации в процессе подготовки будущих психологов / З.Ш. Мухтарова // Автореф. дисс. . канд. психол. наук. — Астрахань, 2007.-25 с.

Shomanbayeva A. О.,Тemirgaliyeva B.Ye. Theoretical approachers to the study of gender identity genesis// Eurasian Education,Science and innovation Joirnal.20-21 April 2020, Aachen,Germany, Volume 1.-P.23-27

Горбатюк, В.А. Социально-педагогические методы исследования уровня гендерной компетентности обучающихся учреждений профессионального образования / В. А. Горбатюк // Теория и методика профессионального образования : сб. науч. ст. / Респ. ин-т проф. образования. Минск, 2017. Вып. 4, ч. 1. С. 176–183

Published

15.09.2023

How to Cite

Duanayeva С., Shomanbayeva, A., Ussenova , . A., Berdibayeva С., & Kulzhabayeva Л. (2023). Cross-cultural aspect of the formation of gender identity of women in Kazakhstan. Bulletin of L.N. Gumilyov Eurasian National University. Pedagogy. Psychology. Sociology Series., 144(3), 313–325. Retrieved from https://bulpedps.enu.kz/index.php/main/article/view/282

Issue

Section

Psychology