Improving the psychological culture of teachers working in an inclusive environment


Views: 148 / PDF downloads: 86

Authors

  • А.А. Lekerova
  • N.А. Rahimzhanova
  • М.О. Iskakova Alikhan Bokeikhan University
  • И.А. Ralnikova

Keywords:

readiness, professional readiness, limitation of opportunities, psychological culture, motivational and value component, barrier-free environment

Abstract

This article discusses the problems of preparing future teachers to work with children with special educational needs. The role of the teacher in the organization of inclusive education is revealed, attention is focused on the competence approach in the training of future specialists in the field of inclusive education, the content of professional competencies is revealed, the role of psychological culture in the professional activity of the teacher is determined. A comprehensive analysis of the concepts of «barrier-free environment» and «inclusive education», «psychological culture» and its value-motivational component is given. Based on the works of scientists, the content of the teacher’s readiness for pedagogical activity and the issues of their preparation for inclusion are revealed. Therefore, the content of the article deals with the formation of the personality of a teacher of a new formation, in demand in the labor market, possessing not only theoretical and methodological teaching skills, but also able to solve problems of interaction with oneself and the social environment. The article presents data based on diagnostics aimed at studying the motivational sphere of students, value orientations and professional orientation to the future profession. The results obtained indicate the need for an integrated approach in the training of specialists.

References

Мовкебаева З.А. Инклюзивное образование:теория и практика [текст: электронный ресурс]: монография / авт. пр. З.А.Мовкебаева.– Алматы: ИП «Сагаутдинова», 2016.– 117 с. ISBN 978-9965-14-146-0.

Искакова А.Т., Мовкебаева З.А., Айтбаева А.Б., Байтурсынова А.А. Основы инклюзивного образования (учебное пособие). - Алматы: L-Pride, 2013. – 280 с.

Хитрюк В.В. Готовность педагога к работе с «особым» ребенком: модель формирования ценностей инклюзивного образования. //Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта, 2013. - Выпуск № 11. –С.72-79

Оспанова А.С. Psychological and pedagogical differential diagnosis of children with disabilities// Вестник Каз НПУ им.Абая. Серия «Психология» № 4(61), 2019 г. с.209-212.

Кусаинов А.К., Аргынов А.Х., Жумаканова Р.А. Профессиональная подготовка взрослого населения в области инклюзивного образования: методическое пособие. – Алматы: ROND&A, 2008. – 120 с.

Магауова А.С., Салханова Ж.Х. Формирование профессиональных компетенций у будущих педагогов-психологов // Вестник КазНПУ имени Абая, серия «Психология». - №1(54)- 2018.- С.15.

Мадалиева З.Б., Абдуллаева П.Т. «К вопросу моделирования процесса формирования диагностической компетентности будущих педагогов-психологов в университетской среде» // Педагогика и психология. – 2017.- №1 (30).-С.24.

Mizimbayeva A.S. The definition, role and possible ways of research culture development in high educational institutions. Алматы: Вестник КазНПУ им. Абая. Серия «Педагогические науки». - №1(41). - 2014. - С. 99 – 103.

Сейтенова С.С., Мухангалиева Ш.А. Развитие исследовательской компетентности, как критерий успешности будущего педагога // Международный журнал экспериментального образования. – 2013. – № 8. – С. 56-59. 9.

Published

15.09.2023

How to Cite

Lekerova А., Rahimzhanova, N., Iskakova М., & Ralnikova . И. (2023). Improving the psychological culture of teachers working in an inclusive environment. Bulletin of L.N. Gumilyov Eurasian National University. Pedagogy. Psychology. Sociology Series., 144(3), 149–155. Retrieved from https://bulpedps.enu.kz/index.php/main/article/view/284

Issue

Section

Pedagogy