Prerequisites for the preparation of future primary class teachers for professional-creative activity


Views: 229 / PDF downloads: 0

Authors

Keywords:

primary school, teacher, pedagogical training, creativity, professional and creative activity, creative activity, professional training, professional and creative skills.

Abstract

The article discusses the current aspects of the training of future primary school teachers, various approaches and research in the field of general pedagogical creativity and teacher training for professional and creative activities. Theoretical studies and the current state of readiness of practicing primary school teachers for professional and creative activity are analyzed. Statistical data obtained by questioning teachers in order to determine the level of their readiness to implement professional and creative activities are presented. Based on the analysis of the current state of readiness of primary school teachers for professional and creative activity, the relevance of the problem of creative activity for most teachers is substantiated and the main issues requiring study in this direction are formulated. It also describes the revealed interest of teachers in expanding their knowledge, skills and the desire to develop skills of professional and creative competence. It is noted that there are many problems that require further study, such as: conditions for organizing effective professional and creative activities of participants in the educational process, establishing optimal feedback with students by means of new technologies; correction of teachers’ actions when working in a modern educational environment, critical assessment of behavior, formation of independence and creative skills of teachers in the development of educational tasks; effective application of professionalism and creative competencies, communication and involvement of students in the organization of group work and project activities with students, prospects for their development are described.

References

Ибрагимқызы Ш. Ғылыми зерттеу іс-әрекеті арқылы болашақ мамандардың педагогикалық шығармашылығын қалыптастыру жүйесі// Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университетi ХАБАРШЫ «Педагогика ғылымдары» сериясы, №1(61), 2019-. –Б.146-151.

Левченко Т.А., Агранович Е. Творческая компетентность как компонент профессионального мастерства педагога // Вестник КазНПУ им.Абая. Серия «Педагогические науки», №1(53), 2017. –С.120-127.

Айтымова А.Н. Педагогтың шығармашылық және кәсіби-мәдени іс-әрекеттерін жетілдірудің өзекті мәселелері // М. Қозыбаев атындағы Солтүстiк Қазақстан мемлекеттiк университетiнiң хабаршысы, №3(32). 2016. –Б.13-18.

Қалтаева Г.К., Бекмaғaмбетов A.Ж. Инновациялық білім беру жағдайындағы педагогтың кəсіптік іс-əрекеті. //Педагогика және психология. №1(30), 2017. -Б.129-134.

Нуриев М.А., Советканова Д.М., Айнакулова А.М. Заманауи педагогтың тұлғалық болмысы //Педагогика и және психология. №2(35), 2018. -Б.18-25.

Қазақстан Республикасының «Білім туралы» Заңы 2007 жылғы 27 шілдедегі № 319-III (2021.08.01. берілген өзгерістер мен толықтыруларымен) [Электрондық ресурс]. – 2021. – URL: https://online.zakon.kz/document/?doc_id= 30119920 #pos=0;0

Қазақстан Республикасында білім беруді және ғылымды дамытудың 2020-2025 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы: Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2019 жылғы 27 желтоқсандағы № 988 қаулысымен бекітілген. [Электрондық ресурс]. – 2019. – URL: http://adilet.zan.kz/rus/docs/P1900000988.

Педагогтің кәсіби стандарты. «Атамекен» ҚР Ұлттық кәсіпкерлер палатасының Басқарма төрағасының 2017 жылғы 8 маусымдағы № 133 бұйрығына қосымша. [Электрондық ресурс]. – 2017. – URL: https://atameken.kz/uploads/content/files/ПСПедагог_ каз.pdf

Убогая Н.В. Развитие творческих способностей школьников в процессе обучения английскому языку: Дис. канд. пед. наук:13.00.01 . – Воронеж: 2002. – 155 с.

Философия творчества. / РАН. ИФ. Сектор философских проблем творчества. Ред. кол.: Смирнова Н.М., гл. ред. и др. – М.: ИИнтелл, 2016. – 314 с.

Джуринский А.Н. История педагогики и образования. –М.: Юрайт, 2013. — 676 с.

Казанцева В.В. Формирование творческой компетентности учителя начальной школы в самообразовательной деятельности: Автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.01. - Тверь, 2014. -24с.

Варлакова Ю.Р. Развитие креативности будущих бакалавров педагогического образования в вузе: Дис. . канд. пед. наук: 13.00.08. - Красноярск, 2013. -208 с.

Sawyer K. A Call to Action: The Challenges of Creative Teaching and Learning . Teachers College Record 117(10) University of North Carolina at Chapel Hill. 7 October 2015.DOI:10.1177/016146811511701001

Lapenienea D., Dumcieneb A. Teachers’ Creativity: Different Approaches and Similar Results. Proceedings - Social and Behavioral Sciences 116 ( 2014 ). pp. 279 - 284. responsibility of Academic World Education and Research Center. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.01.208

Левченко Т.А. Формирование креативного мышления будущих педагогов начального образования. // Наука и жизнь Казахстана №7/2, 2020. –С.136-143.

Akpur, U. Critical, Reflective, Creative Thinking and Their Reflections on Academic Achievement. (2020) Thinking Skills and Creativity, 37, art. no. 100683.http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/706922/description#descriptiondoi: 10.1016/j.tsc.2020.100683

Orazbayeva F., Bogenbayeva A., Yerkibayeva G., Orazaliyeva E., Imankulova M., Akhmetzhanova G. Development of Students’ Speech Using the Method of Creative Thinking, Education Research International, vol. 2022, Article ID 4958538, 15 pages, 2022. https://doi.org/10.1155/2022/4958538

Hamroyev A. R. Modeling Teacher Activities when Designing Creative Activities of Students. International Journal of Culture and Modernity, 11, 2021. P. 181–184. Retrieved from https://ijcm.academicjournal.io/index.php/ijcm/article/view/128

Eleni Loizou, Evi K. Loizou Creative play and the role of the teacher through the cultural-historical activity theory framework International Journal of Early Years Education. Volume 30, 2022. - Issue 3: Cultural-historical Activity Theory on Early Years Education. P.527-541. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0969760.2022.2065248?journalCode=ciey20

Additional Files

Published

15.09.2023

How to Cite

Ahmetsapa А., Zholtayeva Г., & Abuhanova А. (2023). Prerequisites for the preparation of future primary class teachers for professional-creative activity. Bulletin of L.N. Gumilyov Eurasian National University. Pedagogy. Psychology. Sociology Series., 144(3), 24–36. Retrieved from https://bulpedps.enu.kz/index.php/main/article/view/285

Issue

Section

Pedagogy